Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noget er helt galt - foråret 2026!
Enig med Stralis i, at vi ikke har rykket os en meter sportsligt de sidste 25 år. Dengang lå vi mellem Superligaen og 1. division. I dag det samme.

Dog positivt, at det ikke er endnu ringere... Vi kunne jo også ligge i 2. eller 3. division (Esbjerg, AB, Frem osv.).

Endvidere positivt, at faciliteterne i dag er i top: Nyt stadion og VB-parken opgraderet. Endvidere at Akademiet går godt. Vi var jo faktisk på et tidspunkt ude af de bedste ungdomsrækker. Nu er klubben solidt tilbage.

Selvfølgelig også afgørende vigtigt, at ejerskab og  økonomi er i orden. Der var jo engang, hvor klubben var truet af konkurs i årevis. Dette er heldigvis ikke tilfældet i dag.

Problemet med vores utilfredshed er måske også, at mange mener, vi naturnødvendigt skal ligge stabilt i den bedste række. Men hvorfor har vi mere "ret" til det end alle andre? Vores historie giver os ikke plus-points i tabellen før sæsonstart (det kun ellers være fint. På samme måde som engelske klubber får minuspoints, når de fusker med økonomien - så kunne vi få "plus" for historien!)

Jeg tror, vi skal lægge den selvforståelse på hylden. Det er måske noget af det, der får folk i f.eks. Fredericia og Kolding til at "hade" os og kalde os højrøvede.

Vi er nu nede i 1. division. Der hører vi hjemme lige nu. Jeg glæder mig til alle de spændende kampe, der bliver der i næste sæson.
Reply
Uenig. Vi skal have lov at drømme og have ambitioner om VB så højt som muligt. Ellers bliver det for middelmådigt. Vi har ikke mere ret end andre nej, men vi skal da bestræbe os på det. Det er jo også klubben selv der melder deres ambitioner ud.

Efter denne sæson skal man på ingen måde være tilfreds med det sportslige. Det har helt enkelt været for ringe og 10 af 12 1 divisionsklubber kunne have gjort det bedre.
Reply
Når jeg skriver, at vi hører hjemme i 1. division lige nu, er det jo et faktum. Men selvfølgelig enig i, at vi skal gøre alt for at vende tilbage.
Reply
(05-05-2026, 10:16 PM)Niller Wrote: Viborg ejerskab er nok det ejerskab, udover FC Midtjylland, jeg er mest misundelig på. En flok fodboldkompetente mennesker, som er lokale og har vist en stor investeringslyst. De har bl. a skudt 100 millioner kroner ind i klubbens egenkapital, for at give klubben en økonomisk sikkerhed. 

Silkeborg IF’ ejerskab og strategi tror jeg kommer til at stå overfor en prøve, allerede lidt nu og bestemt den dag Kent Nielsen ikke længere er der. De var enormt gode til at finde undervurdere spillere i 1. Division og gøre dem til gode Superliga spillere. Problemet nu er dog at 1. Divisions spillere ikke længere er undervurderet og der er en langt større konkurrence om disse spillere fra andre Superliga klubber, samt svenske og norske klubber.

Vores ejerskab synes jeg også virker lovende, men jeg ser det også som værende lidt usikkert. Hele ejerskabet er kommet på baggrund af Henrik Tønder’ plan. Jeg er i tvivl om hvordan ejerskabet kommer til at reagere, såfremt planen ender med at mislykkedes, og vi ikke får en stabil Superliga klub om 3-5 år.

Jeg synes, at  en delkonklusion på denne nu efterhånden seriøse og interessante debat er, at pilen i høj grad peger på vores scouting .At vi ikke har været dygtige nok, og at det er der, man for alvor skal sætte ind - måske nogen helt nye kræfter ind til den opgave.

Jeg er meget enig i, at de klubber vi kan sammenligne os med har været meget bedre til at få fat i talenterne i de lavere divisioner og få gjort dem til dygtige superligaspillere - man behøver ikke nødvendigvis rejse til fjerne kontinenter for at finde dem.

Af nyere dygtig scouting i VB kan jeg kun komme i tanker om Sousa ( ja han kom så fra et andet kontinent ) Tobias Mølgaard - og signingerne med Velkov og Raúl bør vel også fremhæves.

Men kun Mølgaard blev fundet i 1.division og han var en stor succes.

Lukas Engel fra Fremad Amager var faktisk også fint scoutet-men han blev smidt under bussen af Peter Sørensen.

Så lad os få løftet niveauet på scoutingen væsentligt - kombineret med indkøb af "sikre kort "
Reply
(06-05-2026, 10:48 AM)VB-Koebenhavner Wrote:
(05-05-2026, 10:16 PM)Niller Wrote: Viborg ejerskab er nok det ejerskab, udover FC Midtjylland, jeg er mest misundelig på. En flok fodboldkompetente mennesker, som er lokale og har vist en stor investeringslyst. De har bl. a skudt 100 millioner kroner ind i klubbens egenkapital, for at give klubben en økonomisk sikkerhed. 

Silkeborg IF’ ejerskab og strategi tror jeg kommer til at stå overfor en prøve, allerede lidt nu og bestemt den dag Kent Nielsen ikke længere er der. De var enormt gode til at finde undervurdere spillere i 1. Division og gøre dem til gode Superliga spillere. Problemet nu er dog at 1. Divisions spillere ikke længere er undervurderet og der er en langt større konkurrence om disse spillere fra andre Superliga klubber, samt svenske og norske klubber.

Vores ejerskab synes jeg også virker lovende, men jeg ser det også som værende lidt usikkert. Hele ejerskabet er kommet på baggrund af Henrik Tønder’ plan. Jeg er i tvivl om hvordan ejerskabet kommer til at reagere, såfremt planen ender med at mislykkedes, og vi ikke får en stabil Superliga klub om 3-5 år.

Jeg synes, at  en delkonklusion på denne nu efterhånden seriøse og interessante debat er, at pilen i høj grad peger på vores scouting .At vi ikke har været dygtige nok, og at det er der, man for alvor skal sætte ind - måske nogen helt nye kræfter ind til den opgave.

Jeg er meget enig i, at de klubber vi kan sammenligne os med har været meget bedre til at få fat i talenterne i de lavere divisioner og få gjort dem til dygtige superligaspillere - man behøver ikke nødvendigvis rejse til fjerne kontinenter for at finde dem.

Af nyere dygtig scouting i VB kan jeg kun komme i tanker om Sousa ( ja han kom så fra et andet kontinent ) Tobias Mølgaard - og signingerne med Velkov og Raúl bør vel også fremhæves.

Lukas Engel fra Fremad Amager var faktisk også fint scoutet-men han blev smidt under bussen af Peter Sørensen.

Så lad os få løftet niveauet på scoutingen væsentligt - kombineret med indkøb af "sikre kort "

Malthe Amundsen var også godt scoutet..
Og Rasmus Lauritsen 
Og Denis Kolinger.
Og...?
Reply
(06-05-2026, 12:20 PM)vbfyn Wrote:

Malthe Amundsen var også godt scoutet..
Og Rasmus Lauritsen 
Og Denis Kolinger.
Og...?
Ingen af dem var jo hentet fra lavere rækker som jeg lige husker det-Rasmus og Denis vist rimeligt etablerede navne. Og så kunne du også nævne  Ezatolahi. 
Det er mere evnen til at finde "guldet" - spillere der ikke er etablerede på højeste niveau . Der hvor andre af de klubber, vi burde kunne konkurrere med, har været så dygtige.j har hioh
Reply

Nu kommer det selvfølgelig lidt an på, hvad "i nyere tid" er. Men hvis der er i Rasmus Lauritsen og Tobias Mølgaard æraen, så er der jo også Mads Lauritsen og Mads Greve og i endnu nyere tid Kristian Kirkegaard, som mange var glade for.
Reply
Men nu har VB ikke rigtig haft de lavere danske rækker som fokusområde siden Krüger. Jeg mener endda man decideret sagde, at man ville holde sig væk fra det, da danske spillere er dyrere.
Under Marius hentede vi reelt set kun hentet Kirkegaard og Bredahl, som spillere lige uden for toppen af dansk fodbold. Og kun Kirkegaard blev der betalt en transfer fee for.

Jeg er enig i, at man gerne må kigge mere mod divisionerne. Men som der nævnes så er konkurrencen blevet større og også priserne. En profil i Kolding koster pludselig 6. mio. (Jalal) og Freriks, som flere folk i sommer ikke mente var noget for VB, kostede 3 mio. Horsens forventer at få over 20 mio. for Tapé.
Det betyder selvfølgelig, at vi heller ikke skal sælge vores for småpenge, fordi VB også kan sælge for mere.
Min pointe er bare, at selv det kan blive en ekstrem svær øvelse.
Reply
Uanset om vi peger på de og de spillere som gode signinger siden vores nedrykning i år 2000, og ligegyldigt hvilke forskellige ejerskaber VB har haft, så er det bare en uafviselige kendsgerning, at vi her i år 2026 fortsat ikke har været i stand til at kreere en trup, der både kunne rykke op og etablere os i Superligaen.

Derfor kan jeg slet ikke acceptere, at fans bliver kaldt "utålmodige", "hylekor"  osv.

Vi har haft 26 år- og nu har vi igen igen skullet høre om langsigtede projekter, efter at der i den nu snart afsluttede sæson er blevet truffet mere end en håndfuld elendige beslutninger, der efter min opfattelse ganske unødvendigt har sendt os ud af Superligaen som var vi skudt ud af en kanon!

Jeg forventer nu at se reel handling bag ordene om et konkurrencedygtigt VB først i næstbedste række og forhåbentlig senere i Superligaen.

Ikke yderligere opførsel af Kejserens nye Klæder- tak Dodgy
Reply
Henrik Tønder udtalte forleden omtrent: "Jeg påtager mig det fulde ansvar for den totalt fejlslagne sæson!"
Mit spørgsmål: Hvad betyder det rent praktisk? At han har fejlet og tager konsekvensen? Eller hvordan skal det forstås?
Ord kan jo være gratis: Bare nysgerrig ...
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)