Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noget er helt galt - foråret 2026!
VB's U19 hold er nu i Pokalfinalen efter (endnu) en 3-0 sejr over Horsens. Vi må glæde os over, at VB i det mindste kan sejre i U-afdelingen!

Har netop hørt Viva Vejle-podcasten (få dage gammel, indtalt efter 1-2 nederlaget til et ringe SIF-hold).
Her er stemningen selvsagt ikke god. Et par uddrag derfra (jeg citerer): - Sæsonen har været én stor skuffelse.
Der kan fremvises så mange pæne statistikker, men hvad hjælper det, når vi er Great on Paper, Shit on Grass?
Tænk, hverken klub eller spillere var klar over, at nedrykningen var en kendsgerning efter SIF-nederlaget: Amatøragtigt!
Det nævnes, at man var klar over, hvor det bar henad i vinterens "transfer": Ingen forstærkninger ville betyde nedrykning.
Man var skuffede - og undredes!
Man kalder i frustration VB for en 'Venneklub': Klubben (holdet) har præsteret historisk ringe, og hvad sker:
Træneren fredes af Sportsdirektøren. Sportsdirektøren fredes af Direktøren. Direktøren fredes af Bestyrelsen. Alle dækker over alle!

Henrik Tønder har ansvar for, at holdet leverer underholdning - men først og fremmest resultater!
Måske har han været god til at skaffe sponsorer, men så sandelig ikke resultater! Der er ikke sket fremgang i hans tid i klubben!
I de seneste 25 år har vores bedste placering været en 9. plads! Altimedens klubber som ACH, LB, SIF, VFF, SjE & EfB har været i Europa!
Når vi har været i Superligaen, har det ene & alene handlet om at undgå 11. -12. pladsen! Ingen udvikling er sket.
Klubben er blevet meget indadvendt. Lukket. En venneklub. Mao: De sætter spørgsmålstegn ved (bl.a) Henrik Tønder!
En ting, de dog roser, er, at klubben tilsyneladende hviler på et økonomisk solidt fundament!

Nu skal der så evalueres. Der vil ske en del udskiftninger (Enggaard og Lund slutter hér. GG og Vekic vel også. Flø? Meget mere vil ske).
Men der skal nu i dén grad forstærkninger til. Det hold, der netop er rykket ned (med et historisk brag!), evner ikke at rykke os op igen.
Reply
Godt skriv Stralis.

Det glæder mig at du sætter spørgsmålstegn ved Tønder. Jeg har længe været kritisk over for Tønder og hans mange elendig anbefalinger til bestyrelsen i årenes løb, men er tit blevet hånet, da Tønder jo har reddet klubben fra tyrkeren og Tønder derfor er fredet.

Du er spot on med at klubben er blevet indadvendt og lukket. Når Tønder er på TV så ved man at han ikke vil forholde sig til noget som helst.
FORZA VB 4EVER
Reply
Jeg må erklære mig enig. Det er ikke nok at være sympatisk. Der skal resultater til. Og dem har vi ikke set i 25 år. Hvis jeg var i bestyrelsen, ville jeg overveje, om det ikke skal være nu, vi skifter direktør, sportsdirektør og træner, og så sætter et helt nyt team. Dem vi har, er desværre dumpet.
Reply
Fatter ikke, hvad Tønder har gjort galt. Hans opgave er først og fremmest forretningen. Han er jo ikke sportslig ekspert! Det har han aldrig påstået.

Hvad skal den "arme" mand gøre, når Hemmersam kommer med nogle sportslige anbefalinger, som Tønder ingen forudsætninger har for at tage stilling til? Han har aldrig været topspiller eller træner. Han gør selvfølgelig det, at han tror på sine folk. Det ville I jo også selv gøre. I ville tro på dem, der er klogere end jer selv. Det håber jeg i det mindste.
Reply
Altså - Tønder har vel heller ikke "gjort noget galt". Han har gjort meget godt for klubben. Men vi er gået fra at være et godt 1. divisionshold til at være et dårligt SL hold. Firkantet sagt selvfølgelig. Sportsligt synes jeg ikke VB har rykket sig meget i efterhånden mange år. Da Zolotko kom til blev vi et dårligt eller middelt Superligahold fra at være et middelt og til tider ok 1. divisionshold. Så Zolotkos indtog rykkede os en smule i den rigtige retning. Jeg ønsker ikke Tønder væk som udgangspunkt men synes snakken om der skal andet til for at tage os videre er ok at have.
Reply
Victor, vi taler ikke om valg af spillere, men valg af kompetencepersoner som Tønder har valgt hente ind til sin organisation samt valg af sportslige og økonomiske strategier, som han har valt at anbefale for bestyrelsen.

Nogle eksempler:

Ikke at ville forlænge med Galca pga. økonomi (Ufatteligt)
Ansættelsen af Carit Falch (Rygter siger det var Tønders ide 100%) (Største JOKE i VB historie)
Ansættelsen af Prelec i anden omgang (KATASTROFE)
Ikke at fortsætte med Kielstrup (ENESTE Træner som har vundet en kamp for VB i meget LANG tid)
FORZA VB 4EVER
Reply
Men du tager ikke stilling til, hvilken rolle Tønder har. Når Hemmersam foreslår spiller x, så må han jo tro på, at manden er god. Tønders opgave er bare at holde styr på, at husholdningsbudgettet er i orden. Det har han gjort godt.

Så kan du sige, at han har en rolle i at ansætte Hemmersam. Men hvem mente, da vi ansatte ham, at det var en fejl?
Reply
Tønder er altså ikke bare ansat til at holde styr på husholdningsbudgettet. Han er øverste daglige chef i butikken, og har både ansat Hemmersam - som hidtil har været en katastrofe - og helt sikkert også har stor indflydelse på de nævnte træneransættelser, som alle var/er katastrofale. Også Peter Sørensen. Det er helt væk fra skiven at sige at Tønder ikke er ansvarlig - han er lige netop øverste ansvarlige for ansættelserne og den daglige drift. Inklusive sporten. Og vi er DUMPET på den del. Sorry to say.
Reply
Det korte af det lange: Vi har ikke rokket os en meter i 25 år! Vi har talt og talt om at skulle i top 8 og på sigt i top 6.
Absolut intet sket. Vi ligger vel mellem top 10 og 16. Som i årevis. Trods bedre økonomi end mange på de pladser.

Det mest grelle har dog været genansættelsen af Prelec. Og hér har Tønder i dén grad haft noget at skulle ha' sagt.
Efter 10 nederlag eller lignende blev samarbejdet ophævet - og blev saftsuseme så genoptaget sæson'en efter.
Har ikke det nøjagtige tal - men groft sagt: Prelec blev først endelig opgivet efter 22-25 nederlag i træk!
Da håbløst!
Reply
Enig i, at VB ikke har bestået sportsligt de sidste 25 år. Også enig i, at det skyldes dårlig ledelse. Ingen nævnt, ingen glemt.

Jeg undrede mig også over genansættelsen af Prelec, men jeg husker samtidig tydeligt den store begejstring, der var herinde, da vi ansatte Hemmersam. De fleste - eller var det alle? - mente, at det var et kæmpe scoop.

Mht. Tønder skal han først og fremmest vurderes ift. forretningen. Den har han bestået. Af den grund står han ikke til fyring.

Nu håber jeg, at vi får bare en enkelt sejr før pausen, så holdet ikke bliver næsten traumatiseret af de konstante nederlag. Og så starter vi på en frisk til august.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)