Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noget er helt galt - foråret 2026!
Desværre korrekt. Véd ikke, om klubben (ejere/ledelse/sponsorer/trænere/spillere) ikke har kunnet se det, men mon ikke?
Men så undrer det bare, at man vælger 'det sikre' (læs: usikre!), at fortsætte uden én eneste reel forstærkning i vinter til rækkens svageste.
Det var SÅ TYDELIGT allerede i første 6-points-hjemmekamp (2-3 vs. FCF), at dét vindue havde været ka-ta-stro-falt ringe!

Vi skriver snart 1. maj - og Claus Nørgaard/holdet har ikke hentet én eneste sejr i år! FCF (og SIF) har derimod uge for uge lagt afstand!
Skandaløst, når man betænker klubbernes budgetter. VB har behandlet sine 'talenter' (euro) rent ud sagt skidt!
Vi burde efter dén målestok ligge omkring en 6. plads!

DEGRADERING TIL FØRSTE DIVISION!

Hemmersam - nedrykningen gjorde enormt ondt på ham - især fordi han gerne ville have givet mere til byen - udtaler til VAF:
- "Når vi har spillet så mange kampe uden at få de fornødne resultater, har vi ikke været dygtige nok.
Vi kan komme med en masse undskyldninger, men det har ikke været godt nok. Det er jeg ked af og skuffet over.
Vi formåede ikke at leve op til det, som fans, omgivelser og by giver os. Vi kunne ikke give det tilbage, vi synes, vi skal."

En del af skylden tilfalder Hemmersam, da han som sportschef ikke er lykkedes med at sammensætte en bare nogenlunde konkurrencedygtig trup.
- "Jeg bærer min del af ansvaret for det her, som også andre gør. Vi har gjort alt, hvad vi kunne, det har bare ikke været helt nok."
Han forventer et sommertransfervindue med masser af aktivitet:
- "En del giver sig selv, da vi har spillere med udløb. Vi skal have set på, hvordan vi kan forstærke holdet.
Og visse af vore spillere har gjort sig interessante for andre klubber. Vi må se, hvad der sker ...."

Og nu hedder det så 1. division.
En række, bestemt ikke let at rykke op fra. Bare spørg AC Horsens, brugt 150 millioner, men stadig knokler med det.
- "Fra bunden til toppen er 1. div blevet meget bedre de seneste år. Det bliver ikke let, og vi kommer ikke til at tage let på det.
Vi skal have sat et hold sammen, der kan løse opgaven. Spillet i 1. division er anderledes end i Ligaen.
Hvad er gået godt, hvad kunne vi have gjort bedre - hvad skal der til, for at blive konkurrencedygtige i 1. div.
Nu skal vi lige have fordøjet den skuffelse, det her er. Vi har ikke har leveret det, vi skal i den her sæson."
Reply
(23-04-2026, 08:44 AM)Kurt Wrote: Midt i alle frustrationerne skal vi ikke glemme, at der var en del spillere, der forsvandt fra klubben efter sidste sæson, og Hemmersam var nødt til at hente, hvad der var tilgængeligt. Dernæst blev vi ramt af tre skrækskader lige op til start til den nye sæson. Og også adskillige skader i løbet af sæsonen. Skader på spillere som Velkov, Lauritsen, Faghir, Duin, AC og sikkert mange flere. Med bl.a. Velkov på holdet er jeg ganske sikker på, at vi havde vundet i Fredericia - han var ikke blevet viftet væk ved FCF 2. mål, og i aftes havde han heller ikke lavet straffe. Derudover ville han i flere kampe have været et gevaldig trussel ved dødbolde. Det var hans skade, der gav os dødsstødet.
Til alle jer kritikere - husk på vi skal alle sammen videre og alle omkring VB har gjort deres bedste. Vi rykker ned, men vi ved også, at der venter en oprykningsfest på et eller andet tidspunkt. Den glæder jeg mig til! Smile

Jeg vil gerne minde om, at man ikke er en dårlig fan, fordi man er en kritisk fan. De klubber med de mest passionerede fangrupperinger - f.eks. AGF og Brøndby nationalt og Liverpool, Manchester United, Dortmund og Ajax internationalt - er kendetegnet ved netop at have enormt kritiske fans, som udtrykker deres utilfredshed med klubben i tid og utide.

Faktisk vil jeg påstå, at det at være en kritisk fan netop er et tegn på, at man kerer sig om klubben. Hvis man ingen følelser har for en klub, rammer det jo heller ikke rigtigt en, hvis det går dårligt for den. Selvfølgelig skal kritikken udtrykke sig på ordentlige måder og i en god tone, som ikke skal være personlig. 

Jeg observerer nemlig blandt nogle Vejle-fans en tendens til at synes, at man kun er en ordentlig fan, hvis man er en jubeloptimist, som bakker op om alle ledelsens beslutninger. Den form for fan har bestemt sin berettigelse og er vigtig for kulturen, men det er bare ikke den eneste form for fan, der bør være der.
Reply
Godt indlæg Allan.

Der er desværre individer i dette forum som ikke kan klare at man kritiserer de spillere som de er fanboyz af. F.eks. den mindste kritik af Hetemi så går de i selvswing om alle hans fortræffeligheder.
FORZA VB 4EVER
Reply
Helt enig i at det selvfølgelig er helt fint at være kritisk om tingene, hvis man er det på en ordentlig og redelig måde og i rimelig tone. Hvis man bare er positiv, lige meget hvad der sker, så synes jeg at der mangler noget balance.
Reply
Meget enig i ovenstående. Man kan være jubeloptimist - men dog klogere som fan at stille sig skeptisk. Synes jeg. Frit valg!

Jesper Banke skriver i dag i VAF en glimrende artikel, som jeg er omtrent 100% enig i. Hér et uddrag:
- Sæsonen har føltes som ét langt hvil i guillotinen. Med hovedet på blokken har vi ventet på øksefaldet.
Det blev uigenkaldeligt og matematisk, da VB igen tabte til SIF og fik beseglet sin skæbne: 1. div.hold!

Nu er det slut. Tid at gøre status: Hvad gik galt? ALT!
Hovedskylden hos den sportslige ledelse, især Hemmersam. En del af ledelsen med ansvar for den sportslige sektor - sammensætning af truppen, og hvis missionen var overlevelse i ligaen, er den mission da endt i fiasko!
VB har vundet 3 kampe hele sæsonen!

Hemmersam bærer dog ikke ansvaret alene. Direktør Tønder har som øverste leder også et ansvar.
Der blev hentet umiddelbart store navne: Sørensen, Lund, Vestergård, Duelund, Hjulsager, Enggård, Faghir, Nielsen.

Men - alt for mange hentet på fortidens bedrifter - ikke fremtidens potentiale. Vi blev begejstrede, vi kendte navnene.
Vi vidste, hvad de havde været. Men ikke, hvad de var nu:
De kunne ikke løfte VB til overlevelse. Det fysiske efterslæb muligvis for stort, eller mentalt slidte efter hårde sæsoner andre steder,
eller hvis man er grum: Fordi de for længst har toppet og ikke længere rummer kvaliteten. I fairness skal det siges, at flere spillede sig op.
Men som hold blev de aldrig gode nok. De blev hentet til at præstere. Det gjorde de ikke. Kritikken af ledelsen berettiget.

Ansvaret stopper dog ikke der: Spillerne ramte aldrig ramte det nødvendige niveau.
For nemt kun at pege opad. De 11 på banen bar også et ansvar, men ikke godt nok.

Og de deciderede fejlskud: Latsabidze, Pitu, Amon og Chiakha.
Latsabidze nåede ikke ét minut. Pitu fundet for let. Amon konstant skadet. Chiakha (19 år) - et desperat sats.

VB manglede det vigtigste i fodbold: En angriber, der scorer mål, når det gælder (skader til Duin, Faghir). Derfor VB rykker ned.

Alt har ikke været dårligt. Spillere som Bach, Camara, Bismark og Amoo peger fremad. Hentet på fremtiden.
Men det er ikke en stor andel af de 15, der kom i sommer, man har ramt plet med. Virkeligheden har gjort os alle klogere.

Hemmersam fyret? Nej, for tidligt
- Scoutingarbejdet i sommer lod meget tilbage at ønske. Det står klart. Men fodboldledelse må også handle om at lære –
og jeg har en forventning om, at Hemmersam og resten af den sportslige sektor har lært af de begåede fejl.
Og jeg har tiltro til træner Nørgaard. Han kan virke som slibestålet, der gør transfervinduet skarpere til sommer,
for han ved om nogen, hvad en god fodboldspiller besidder.

Det kan gøres bedre. Hvis det ikke bliver bedre til sommer, skal sportsdirektørens position diskuteres.

En anden fejl var genansættelsen af Prelec. Et forkert match. Fanbasen imod fra start, og flere spillere havde formentlig allerede mistet troen på ham efter hans seneste periode i klubben.
Men det er en fejlslutning at gøre ham til hovedskurken: Holdet var ikke godt nok. Det er blevet bevist!
Træner Nørgaard har energi, vilje og kvalitet. Men har ikke kunnet forløse potentialet. Måske fordi det aldrig var der.
Vil man være håbefuld, kan man pege på en stamme med rutine, der allerede er vokset gevaldigt over sæsonen, og som kan vokse i 1. division.
Vil man være sortseer, må man konstatere, at de måske allerede har toppet. Og så venter en lang vej tilbage.

Husk på - VB har i den forgangne sæson under nyt ejerskab investeret i den sportslige sektor og ungdomsarbejdet.
Investeringer for fremtiden. Der er i VB tro på, at man med den nuværende opsætning i trænerteamet, i truppen, ungdomsafdelingen og den sportslige sektor har det fundament, der skal til for at havne et bedre sted end den uendelige nedrykningskamp.

Dén tro, alle i Vejle skal sætte deres lid til.
I VB løfter man i flok. Det er fortællingen. Men denne sæson viste det modsatte: At VB tabte i flok, fordi ingen løftede nok.
Ingen går fri. Hverken ledelse, trænere eller spillere.

Det skal blive bedre. Ellers bliver det ikke kun én sæson i 1. division.
Reply
Konstruktiv og saglig kritik er altid befordrende for en god debat, men hvis kritikken blot er der for kritikkens skyld og uden belæg, så er den lige så belastende for en god debat, som en konstruktiv saglig kritk er befordrende.

Hvis man bare er negativ, lige meget hvad der sker, så synes jeg at der mangler noget balance. Og det samme gældende ved modsat fortegn. Balance og nuancering har aldrig skadet en debat.

Jeg er ikke tilhænger af sensationskritik (Ekstra Bladet-ish), tale i overskrifter eller one-liners. Eller når der løbes tør for reelle argumenter og man i stedet forsøger at hævde sig i debatten ved at flytte fokus fra bolden til manden. Det ikke det samme som at korte indlæg vejer mindre end lange indlæg eller at nogle basismeninger er rigtigere end andre. Det kommer meget an på, hvad det serveres sammen med og hvordan det serveres.

Heldigvis er vi alle medlemmer af denne side, hvor debatterne i al væsentlighed rammer en god tone og tilpas spænding mellem højt til loftet og ordentlighed - sammenlignet med hvad man kan risikere at opleve på det dersens internet.

Tak for alles bidrag hertil.
Reply
(23-04-2026, 06:39 PM)Allan Simonsen Wrote:
(23-04-2026, 08:44 AM)Kurt Wrote: Midt i alle frustrationer skal vi ikke glemme, at der var en del spillere, der forsvandt fra klubben efter sidste sæson, og Hemmersam var nødt til at hente, hvad der var tilgængeligt. Dernæst blev vi ramt af tre skrækskader lige op til start til den nye sæson. Og også adskillige skader i løbet af sæsonen. Skader på spillere som Velkov, Lauritsen, Faghir, Duin, AC og sikkert mange flere. Med bl.a. Velkov på holdet er jeg ganske sikker på, at vi havde vundet i Fredericia - han var ikke blevet viftet væk ved FCF 2. mål, og i aftes havde han heller ikke lavet straffe. Desuden ville han i flere kampe have været et tilfælde af trussel ved dødbolde. Det var hans skade, der gav os dødsstødet.
Til alle jer kritikere - husk på vi skal alle sammen videre og alle omkring VB har gjort deres bedste. Vi rykker ned, men vi ved også, at der venter en oprykningsfest på et eller andet tidspunkt. Den glæder jeg mig til! Smile

Jeg vil gerne minde om, at man ikke er en dårlig fan, fordi man er en kritisk fan. De klubber med de mest passionerede fangrupperinger - f.eks. AGF og Brøndby nationalt og Liverpool, Manchester United, Dortmund og Ajax internationalt - er kendetegnet ved netop at have enorme kritiske fans, som udtrykker deres utilfredshed med klubben i tid og ude.

Faktisk vil jeg påstå, at det at være en kritisk fan netop er et tegn på, at man kerer sig om klubben. Hvis man ingen følelser har for en klub, rammer det jo heller ikke rigtigt en, hvis det går dårligt for den. Selvfølgelig skal kritikken udtrykke sig på ordentlige måder og i en god tone, som ikke skal være personlig. 

Jeg observerer nemlig blandt nogle Vejle-fans en tendens til at synes, at man kun er en ordentlig fan, hvis man er en jubeloptimist, som bakker op om alle ledelsens beslutninger. Den form for fan har bestemt sin berettigelse og er vigtig for kulturen, men det er bare ikke den eneste form for fan, der bør være der.

Jeg kan forstå, at mit indlæg opfattes som om, at jeg er jubeloptimist, og at ingen skal klandres for den elendige sæson. De, der har læst mine tidligere indlæg ved, at det ikke er tilfældet. Jeg har gentagne gange påpeget de fejl, der er lavet i de tidligere sæsoner mht. kontrakter og leje af spillere, som hvert år er endt i kaos. Nye spillere ud og ind - ingen tålmodighed til at implementere det, som egentlig har været strategien. Derfor er vi i år endt i det moras, der har været yderligere forværret af skader. Så jubel optimist og ikke-kritiker er jeg bestemt ikke.Smile
Men vi skal være varsomme med at lave revolutioner lige her og nu. 1. division starter lige om hjørnet, og der er ikke tid til ret mange eksperimenter. De andre klubber i divisionen ligger klar til at æde os... Smile
Reply
Overlevelsen i 2024/2025 sæsonen, ødelagde planlægningen og 2025/2026 sæsonen.

Så det er AaBs skyld at vi rykker ned. Hvis de nu ikke havde været så røv elendige sidste sæson, så havde VB fået den nedrykning klubben trængte til.
Reply
Fnis - den var alligevel ny - at det er Aab's skyld. 

For god ordens skyld, så er jeg ikke enig. Det er 100% VB's egen skyld. Ikke Aab's vejrets, dommernes, banens, kommunens, eller andres skyld. Det er efter min mening udelukkende VB's egen skyld. Vi har manglet kvalitet i beslutninger og i handlinger på alle niveauer, fra og med reservespillere til og med Tønder. Så nu er det (igen) tid til at se indad, og få styr på tingene. Helt centralt er det naturligvis at få sammensat en trup der kan konkurrere i 1. div. hvilket er sværere end mange forestiller sig. Og samtidig skal den ny trup (og trænerteam) have en motivation for opgaven. Det er ikke bare et job. Det SKAL være en passion.
Reply
Sæsonen har selvfølgelig været skuffende. Nok den mest skuffende jeg kan huske, men der er da konkurrence fra flere i fortiden :-). Jeg synes overordnet set det har været sølle. Ikke fordi holdet er nedsmeltet i mange kampe. Man har bare ikke været gode nok. Vi har vundet tre kampe. 4-0 mod OB suverænt sæsonens kampmæssige højdepunkt og så minsandten to sejre over hold vi aldrig slår - FCK og BIF. Hvor mange gange har vi ikke sagt "vi slår aldrig de helt store hold". I år skete det to gange. Til gengæld har vi kun én mod et af de hold vi med rette kan forvente at være konkurrencedygtige mod. Ikke en sejr over Fredericia, SIF, Randers, Sønderjyske, Viborg eller dem der. Det kan nås endnu - bevares. Men alligevel.... Der skal gode argumenter til før jeg ikke synes nedrykning er helt fortjent.

Nyt tider nye håb er et velkendt slogan og med det nye ejerskab håber og tror jeg stadig på det bliver godt med tiden. Men det hele er godt nok startet i tomgang. Man venter stadig på sæsonen for alvor starter for os. Som det plejer. Vi plejer at starte skidt, men så fra runde 8-9 stykker og sæsonen ud er vi i top 6-7 stykker. I år er vi aldrig kommet i gang. Nørgaard har endnu ikke en sejr. Prelec hentede én. Er det virkelig kun Kielstrup der kan få dette hold til at VINDE?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)