Jeg kan se at vores tidligere akademispiller Max Nielsen, som nu er i Hobro, er ved at blive solgt til de nykårede svenske mestre Mjällby. Det er lidt set før med fx Alexander Jensen som via Fredericia havnede i Sverige og nu Aberdeen. Ingen kritik af at man ikke satsede på dem dengang, det kan der være 1000 gode grunde til. Men mere en reminder om at når de unge kommer ind på vores første hold, så skal de også have lang snor og få alt den spilletid de kan som selvfølgelig giver mening sportsligt. Ravn, Flø, Lykkebak osv. Bak op om dem, også når de begår fejl.
|
Tidligere akademispillere
|
|
Noget andet: Vanvittigt, at Mjelby blev svensk mester. Det er en lille by på kun 1200 indbyggere!
11-12-2025, 09:01 PM
(10-12-2025, 02:23 PM)Victor Wrote: Noget andet: Vanvittigt, at Mjelby blev svensk mester. Det er en lille by på kun 1200 indbyggere! Vores egen Lundrim Hetemi kunne være taget derover og fået et mesterskab på cv'et. I stedet er han nu langtidsskadet med stor risiko for igen at rykke ned. Virkelig synd for ham. Men et andet godt eksempel på en akademispiller vi heller ikke ville satse på er Tobias Sommer. Han er i dag en profil hos Sønderjyske og jeg tror også han er viceanfører hos dem. Og i øvrigt en meget sympatisk mand når han interviewes. Så det er gode eksempler, og der er sikkert flere, på at akademiet i VB godt kan noget. Fælles for dem er dog at de har haft spilletid i 1. division i Hobro, Fredericia og Kolding efter VB tiden. Ulempen ved vores Superliga-tid er at det er sværere at give plads til dem. Der er kommet markant flere ind og det er dejligt at se, men deres lærepenge er også dyre for holdet, hvor vi har set hvordan Flø, Max Jensen, Sønderskov med mere har kostet mål. Desværre bliver de så også dømt færdige fra lægterne nærmest inden de er kommet i gang. Jeg forstår følelserne men hvis vi vil have vores egne talenter mere i spil til førsteholdet kommer det med en pris. Og som kronisk bundhold så er der ofte endnu længere til spilletid da det kan koste for meget. Hold der har længere til stregen kan også nemmere køre deres talenter ind. Også fordi man ikke med rimelighed kan forvente at Max Jensen, som eksempel, kommer direkte ind og hiver VB væk fra bunden. Selvom lige netop ham gjorde et godt indhop i Herning. Hvis det er et godt fungerende hold så er det også nemmere for talenterne at komme ind og gøre det godt. Det er en svær balancegang, specielt for VB som altid kæmper en hård kamp i bunden. Førnævnte Hetemi var udlejet til Fredericia hvilket helt sikkert gavnede ham. Jeg håber man fremover i højere grad vil prøve at udleje de største af talenterne hvis de ikke allerede har niveau til at gå direkte op på vores eget førstehold.
12-12-2025, 11:25 AM
Vi skal i virkeligheden være glade for, at spillere fra vores akademi spiller på højt niveau - også selvom det ikke er i vb. Det er en komponent i licenssystemet, hvor der deles stjerner ud. Hvis jeg ikke husker helt forkert, har det også været et fokus fra akademisystemet, at få de næstbedste godt videre. Selvfølgelig for deres skyld, men også for klubbens skyld.
12-12-2025, 01:22 PM
Har rettet overskriften på tråden da jeg synes det er en spændende diskussion men som nok ikke kommer til at handle så meget om Max Nielsen specifikt.
Vil dog også bare lige tilføje, at det under alle omstændigheder glæder mig at de unge som har været i VB får gang i deres karrierer. Også hvis det er andre steder. Vi har jo også selv haft gavn af spillere der blev kasseret, i mangel af bedre ord, hos andre klubbers akademier. Der er jo en del fra FCMs akademi der er kommet vores vej. |
|
« Next Oldest | Next Newest »
|
Users browsing this thread: 1 Guest(s)