28-07-2026, 08:50 PM
(28-07-2026, 03:35 PM)Tobias Jacobsen Wrote: Er der nogen der ved hvad status of fremtidsplanerne er på det "strategiske klubsamarbejde" er mellem Vejle Boldklub og FC Fredericia? Synes mest at FCF lejer spillere fra FCM og FCM køber fra FCF de seneste par år, så jeg har svært ved at se hvad dette samarbejde består i ift. spillere mellem VB og FCF som for nogle år siden med Mucolli, Hetemi, Kirkegaard osv.
På drengesiden kan jeg se, at FCF ligger nr. 33 på licensrangeringen stadigvæk inden for "lokalunion"-området. VB ligger jo som sagt i øverste indlæg nr. 7, hvilket jeg synes, er ret godt gået. Håber selvf. på nr. 1 engang i fremtiden, selvom det nok er en urealistisk drøm, da vi bare ikke har samme antal mennesker i oplandet som FCN og FCK. Dog viser FCM er det er muligt at ligge nr. 3 selvom man er baseret i Herning/Ikast (med en millardær i ryggen dog). Mit spørgsmål er hvad VB de sidste par år har fået ud af denne "aftale" da jeg synes, det virker som det var en aftale der mest skulle gavne FCF og ikke os, da deres trænere kunne få sparring ved os. Kan ikke huske at vi har fået nogle spillere fra dem de sidste par år. Måske nogen har anden viden om dette på akademiniveau primært.(derfor skriver jeg indlægget her).
Som Stig Pedersen har sagt i nedestående artikel er der bare noget ekstra på spil når vi møder dem. Synes selv det er en fed rivalisering, men hvor længe kan man på denne måde samarbejde med en klub hvis fans i stor stil hader os og som i så stor stil handler med FCM omkring spillere? Og som gerne selv vil være storebror over os i lokalområdet. Indtil videre ligger de over os i Betinialigaen og jeg tror det bliver en svær sæson, hvor vi får svært ved at ende over FCF, selvom jeg ville hade det(da de altid synger hadesange og har hade-tshirts på mod os osv).
https://avisen.nu/slaget-om-trekantsomra...mod-vejle/
https://vejle-boldklub.dk/strategisk-klu...cia-ungdom
https://www.dbu.dk/turneringer-og-result...nsklubber/
Ift til samarbejdet, så er det primært et Future-Vejle samarbejde hvilket vil sige det foregår på akademi-niveau og ikke førsteholdsniveau. FC Fredericia trænere får som sagt sparring, så de kan udvikle deres eget akademi. Vejle får så muligheden får at se FC Fredericia's bedste spillere i VB ATK+ center. De spillere fra Fredericia jeg umiddelbart kan se er i vores klub nu er 1 spiller på U14 og 2 spillere på U15. Om de lige er kommet til Vejle pga samarbejdet er svært at sige.
Umiddelbart kan jeg ikke se så mange negativ slagsider af samarbejdet. Vi får en større mulighed for at se deres bedste spillere, og de kan få lov at skifte til vores klub. I fremtiden, hvis FC Fredericia forbedrer dig talentlicens meget, vil det måske ikke give så meget mening mere at have et samarbejde kørende. Selvom Fredericia ligger over os i Betinia ligaen, så er akademiverden noget anderledes, og her har Vejle virkelig været gode. Jeg har hørt af flere folk der har kendskab til akademierne, at Vejle's Akademi er rimelig velkørende og spiller noget flot fodbold. Det skal vi være stolte af.
Ift hvad der bliver vurderet på for at give licensstjernerne ud, så er det følgende:
- Produktivitet (20%): En objektiv beregning af klubbens evne til at udvikle spillere til senior- og landsholdsfodbold . Organisation & HR (18%): Krav til antallet af fuldtidsansatte (normering) og deres uddannelsesniveau. Holdudvikling (18%): Vurdering af spillestil, træningsplanlægning og evaluering . Individuel udvikling & Uddannelse (12%): Fokus på mentaltræning, skole/fodbold-balance og transitionsforløb . Talentidentifikation (12%): Kvaliteten af klubbens scouting og rekrutteringsstrategi . Strategi (10%): Ledelsens prioritering, visioner og evne til at gennemføre strategiske projekter . Faciliteter (10%): Fysiske rammer som baner, omklædning, behandlerrum og studiefacilitete